torstai 26. huhtikuuta 2018

Kirjatalossa (kirjoittanut Stig-Björn Nyberg)


Stig-Björn (Nalle) Nybergin teos käy läpi suomalaista kirja-alan historiaa 1960-luvulta tähän päivään. Teoksen kirjoittaja on tehnyt pitkän uran Akateemisessa kirjakaupassa, toimien mm. vuosia sen johtajana. Nyberg on ollut muutenkin vaikuttava ja aikaansaava hahmo suomalaisella kirja-alalla. Hän on ollut mukana perustamassa Helsingin Kirjamessuja ja toiminut mm. niiden vetäjänä useita vuosia. Hänellä on vahva osaaminen sekä kirjallisuudesta että alan kaupallisesta puolesta niin kaupan kuin kustantamonkin puolella.

Juuri Helsingin Kirjamessuilla syksyllä 2017 kirja tuli minullekin ensimmäisen kerran vastaan, kun olin kuuntelemassa Nalle Nybergin haastattelua. Hänen haastattelujansa (sekä haastattelijana että haastateltavana) on aika ajoin tullut vastaan mm. Ylen Aamu-Tv:ssä ja Akateemisen Kohtaamispaikalla. Hänellä on mielestäni hyvin laaja-alainen näkemys ja tietämys asioista. Hän ei kaihda mielipiteidensä esiin tuomista, mutta ei ole niihin jumiutunut. Hän kuuntelee vastapuolta ja on tarvittaessa valmis muokkaamaan omia näkemyksiään. Tuo sama ominaisuus näkyy ilokseni myös kirjassa. Tuntuu, että harvemmin ihmiset ovat valmiita toteamaan olleensa väärässä ja muokkaamaan mielipiteitään. Nyberg kykenee tähän ja ilman turhia selityksiä. Kirja kiinnosti kirjallisuuden lisäksi myös siksi, että olen aikoinaan myös työskennellyt Stockmann-konsernissa ja päässyt henkilöstön jäsenenä seuraamaan Akateemisen valitettavaa laskukehitystä.

Kirja herätti minut myös (jälleen) pohtimaan kaupan alaa, jossa ainoa tarkoitus on mahdollisimman suuren voiton aikaansaaminen mahdollisimman nopeasti. Millään muulla ei tunnu olevan merkitystä kuin seuraavan kvartaalin tuloksella ja liikevaihdolla. Olen tästä seuraavaa jatkuvuuden puutetta ja tulevaisuuden näköalattomuutta kritisoinut useasti. Nyberg nostaa kirjassa samaa ajatusta esille erityisesti kirjanimikkeiden määrän vähentämisenä. Akateemisen valikoimissa olevien kirjanimikkeiden määrä on tippunut rajusti eli myymälässä oleva valikoima on pienentynyt. Samaan aikaan myös myynti on laskenut - aika erikoinen yhtälö, vai mitä? Tähän, kun vielä lisää verkkokaupan kasvun ja sen asiakkaille mahdollistaman kirjojen tilaamisen mistä päin maailmaa tahansa kohtalaisen helposti, on yhtälö valmis, kirjakaupan myynti laskee ja varmasti.

Ihmiset ovat samaan aikaan kuitenkin vähintäänkin yhtä kiinnostuneita kirjallisuudesta - ainakin jos on uskominen vaikkapa Helsingin Kirjamessujen kävijämääriä, jotka vuodesta toiseen ovat kasvaneet. Tapahtumassa on tarjolla laaja valikoima erilaisia kirjoja ja niiden ympärille tehtyjä kokemuksia eli muodikkaasti "elämyksiä". Voisi kuvitella, että ihmiset jaksaisivat aiheen pariin palata useamminkin kuin vain kerran vuodessa. Täysin maallikkona voisin siis epäillä, että tässä olisi aika hyvä markkinarako ja kehityskohde kirjakaupoille. Hinta ei yksinään normaalisti ole ainoa ratkaiseva tekijä myyntipäätöksen teossa, vaan elämys, helppous ja positiivinen kokemus ovat myös suuria vaikuttimia. Miksi kuluttajat muuten olisivat valmiita maksamaan useita kertoja enemmän brändi t-paidasta kuin lähes samanlaisesta, mutta ilman merkkiä olevasta. Tai miksi ihmiset käyttäisivät vapaa-aikaansa kaupoissa ja kauppakeskuksissa kiertelyyn, jos he voisivat helposti ja samaan hintaan tilata samat tuotteet suoraan kotiinsa netin kautta. 

Kirjan teksti on helposti etenevää ja sitä on mukava lukea. Siinä keskitytään varsin paljon akateemilaisiin ja muihin kirja-alalla työskenteleviin, joista suurin osa ei ole alan ulkopuoliselle lukijalle tuttuja. Tämä minua paikka paikoin hieman ärsytti, mutta annettakoon tämä anteeksi, kun kyseessä hieman muistelmamainen teos. Myös jos kirja-alan kaupallisempi puoli kiinnostaa, kannattaa tämä teos lukea.

Näin jälkikäteen ajateltuna kirjan pariksi olisi pitänyt valita jokin hitaasti aukeava ranskalainen viini. Kirjan nimittäin luki helposti parissa illassa, mutta sen herättämän ajatukset tulivat mieleen vasta useampi päivän kirjan lukemisen jälkeen. Tällä kertaa kirjan kanssa nautin kuitenkin usean uusi-seelantilaisen viinin jälkeen perus chileläistä punaviiniä. Aliwen Pinot Noir on selkeästi uuden maailman viiniä. Siinä on marjaisuutta, tammea ja hapokkuutta. Viiniä ei kannata lasissa turhan kauan hapettaa, sillä sen alun perin varsin tiukkakin särmäisyys lässähtää nopeasti. Viini maistui pepperoni-pesto-pizzan kanssa. Viini olisi päässyt todennäköisesti enemmän oikeuksiinsa, jonkin hieman miedomman ruoan parina. Pinot Noiriksi varsin täyteläistä ja aavistuksen pippurista. Itse olen enemmän hennon puolukkaisen Pinot Noirin ystävä, mutta on tällekin varmasti oma aikansa ja paikkansa.

Kirjan ja viini yhteensopivuudelle annan vain kaksi ja puoli pistettä. Kirja ei ole tyyliltään yhtä selkeä kuin viini. Kirja jaksaa kuitenkin kantaa paljon pidemmälle kuin viini ja siinä on enemmän tyyliä kuin tässä viinissä. Kannattaa siis ehkä nauttia mielummin erikseen kuin yhdessä.

Helmet-haaste: 50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja

Kirjatalossa
Muistoja kirja-alalta ja vähän muualtakin
Kirjoittanut: Stig-Björn Nyberg
Kustannusosakeyhtiö Otava 2017
253 sivua

Aliwen
Pinot Noir Reserva 2015
Valle de Leyda, Valle del Maipo, Chile
10,49€ (Alkosta maaliskuussa 2018)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista!