Kirjassa on mielenkiintoisia ja pääosin itsellekin julkisuuden kautta tuttuja tapauksia, joita Piha ruotii viestinnän näkökulmasta. Muutaman tapauksen kohdalla nousee, että jälkiviisaudesta on merkittävästi hyötyä vanhoja tapauksia analysoitaessa. Viestinnän onnistumisen arviointi on myös mielestäni hieman subjektiivista. Vaikka ympärillä toitotetaan usein, että paras mainos yritykselle on julkisuus - olkoon hyvää tai huonoa, niin mielestäni tämä ei kaikkiin yrityksiin tai brändeihin sovi. Toki se vaikuttaa tehdäänkö arviointi kvartaalitasolla tai pidemmällä aikajänteellä kuten vuoden tai jopa useamman vuoden perusteella.
Kirjan pariksi valikoitui uusi-seelantilainen Pinot Noir Marlboroughsta (eteläisen saaren pohjoisosa).
Viinin väri vivahtaa hieman purppuraan, eikä ole aivan niin kylmää kuin usein Pinot Noir -rypäleen viinit ovat. Viinin tuoksussa on marjaisuutta, erityisesti vadelmaa ja hieman mansikkaa sekä kukkaisuutta. Viini on keskihapokasta ja aavistuksen tanniinista. Maussa on marjaisuutta ja nahkaisuutta. Makumaailma ei täysin seuraa tuoksua makeuden perusteella. Viini on tasapainoista ja hyvin alkusyksyyn sopivaa. Sen kanssa maistui vaaleaorakkaasta, jauhelihapihvistä ja tuoreesta vaaleasta leivästä koostettu metsästäjänleipä.
Viinin ja kirjan yhteensopivuudelle annan neljä pistettä. Molemmat ovat keveitä ja helposti lähestyttäviä ja ne vastaavat odotuksia. Kummastakaan ei myöskään löydy suuria miinuspuolia, mutta ehkä jälkimaku on lyhyt, eikä näitä enää muutaman viikon päästä juurikaan muista. Kirja on pureksittu ja sen asiat selkeästi ilmaistu, viini sen sijaan paljastaa itsestään varmasti vuosien päästä vielä enemmän.
Rytmihäiriö
Tartu mahdollisuuksiin tai kuole
kirjoittanut Kirsi Piha
Talentum Pro, Helsinki 2015
227 sivua
Saint Clair Vicar's Choice
Pinot Noir 2015
Marlborough, Uusi-Seelanti
14,98€ (Alkosta syyskuu 2017)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista!